thumbnail DKR22 01 02 2008

Met zoveel deelnemers aan de Dakar Rally 2022 is het onvermijdelijk dat een deel van de trucks niet bij daglicht de finish haalt. De mannen van het Rainbow Truckteam behoorden in etappe 1B tot die categorie. De laatste 75 kilometer van de 333 kilometer tellende wedstrijdproef die begon en eindigde in Ha’il, legden zij in het donker af.

Donker in de woestijn is ook echt donker. Het gevolg is dat je niets meer ziet wat niet toevallig in het schijnsel van de koplampen valt. “In het donker rijden is verschrikkelijk lastig”, vertelde Gerrit Zuurmond na terugkeer in het bivak in Ha’il. “Zeker bij afdalingen en grote gaten. Je ziet de overkant niet, dus je weet niet waar je uitkomt en hoe je er dan weer tegenop moet naar boven. Dat is heel tricky.”

In het donker kost 75 kilometer dus ruim twee uur. Het gaat simpelweg niet sneller. Bij het vallen van de avond waren Zuurmond, navigator Tjeerd van Ballegooij en monteur Klaas Kwakkel bovendien nog aan het ronddwalen op zoek naar een waypoint. “We zijn eventjes verdwaald, maar het is goed gekomen en we hebben ook het waypoint nog gevonden”, vertelt Zuurmond. “Tjeerd had het warm en koud tegelijk.”

Ondanks die tijdrovende obstakels was Zuurmond dik tevreden over het verloop van etappe 1B. “Het was een heftig dagje, maar wel heel mooi”, vond hij. “Met duinen, heel veel zand, steile afdalingen en gigantische rotsen waar we tegenop moesten. Een echte Dakarproef, en daar hou ik wel van. Ik ben super tevreden.”

De tweede etappe is enigszins gewijzigd. De wedstrijdproef van 338 kilometer blijft hetzelfde, maar het marathonbivak komt te vervallen wegens overvloedige regenval in de regio. In plaats daarvan rijden de deelnemers na afloop van de proef naar het bivak van Al Qaisumah, 270 kilometer verderop, waar ook de assistentie heen gaat.

Om een reactie te geven moet u ingelogd zijn op deze website.

Reacties mogelijk gemaakt door CComment' target='_blank'>CComment