tanja

Vorige week had ik een cursus. En het mooie was dat dit ‘live’ kon. Een verademing na zo’n lange tijd van online ontmoeten en vergaderen. Eén ding wat weer naar voren kwam in deze cursus en ook weer bij mij is blijven hangen, is het belang van luisteren. En dan bedoel ik dus echt luisteren, niet als naar een leuk muziekje op de radio. Echt luisteren, met oprechte interesse. Met aandacht. Goed luisteren is bijna een sport; je doet het bewust en actief. Je hebt er zo ongeveer je hele lichaam voor nodig, zeker niet alleen je oren. Goed luisteren kun je er niet zomaar even bij doen. Goed luisteren draait ook om het stellen van vragen, en dan ook nog op het juiste moment.


Bij goed luisteren gaat het om de ander. Jij, de luisteraar, geeft een ander de gelegenheid zijn of haar verhaal te doen. Jij helpt mee door daar ruimte voor te creëren. Dat kan je doen door vragen te stellen, te checken of je het goed hebt begrepen door bijvoorbeeld instemmend te knikken, of juist je hoofd te schudden. Zo merkt de ander dat het verhaal je boeit of dat het je raakt.

Door goed te luisteren kun je te weten komen wat de mensen om je heen beweegt, wat ze belangrijk vinden, waar ze enthousiast van worden, juist boos om worden of teleurgesteld in zijn. Voor mij als burgemeester is luisteren dan ook heel belangrijk.
Maar zeker niet alleen voor mij. Want laten we eerlijk zijn, voor ons allemaal is het belangrijk om ‘gehoord’ te worden. In mijn werk kom ik veel verschillende mensen tegen. Toen ik in Oldebroek kwam, heb ik gezegd dat ik ook vooral wil luisteren naar dat wat niet gezegd wordt. Naar die mensen die het gevoel hebben dat ze toch niet gehoord worden. En ik heb aangegeven dat ik mijn best wil doen om te leren die mensen te verstaan, om zo ook hen een stem te geven. Daar is nog niets aan veranderd.

Ik ben dan ook heel dankbaar dat mensen mij soms dingen vertellen die heel persoonlijk zijn, die ze nog nooit aan iemand anders hebben verteld. Bruidsparen vertellen me soms hun hele familiegeschiedenis en ondernemers vertellen over het ontstaan van hun bedrijf en natuurlijk ook over hun plannen voor de toekomst. Heel bijzonder vind ik dat, een blijk van vertrouwen. Ook een voordeel van goed luisteren is dat het helpt om te onthouden. Met aandacht gaat nou eenmaal alles beter. En luisteren helpt tegen eenzaamheid. De luisterlijn, de kindertelefoon; het is er niet voor niets. Tegen wie zich niet gehoord voelt zeg ik: ga op zoek naar dat luisterende oor. Via de telefoon of gewoon in uw eigen buurt. U zult verrast zijn hoeveel mensen er willen luisteren. Tot slot toch nog even terug naar de cursus. Er kwam een mooie tekst voorbij die ik graag met u wil delen: “Mensen hebben niet altijd advies nodig. Soms willen ze een oor dat luistert, een hand om vast te houden en een hart dat begrijpt.” Laten we met elkaar proberen dat luisterende oor te zijn. Kleine moeite, groot gebaar!

Om een reactie te geven moet u ingelogd zijn op deze website.

Reacties mogelijk gemaakt door CComment' target='_blank'>CComment