m25

WEZEP – CBS De Meidoorn mag zich sinds vandaag scharen onder een selecte groep van 25 scholen die beschikt over het certificaat Ouderbetrokkenheid 3.0. Burgemeester A. Hoogendoorn mocht met behulp van Cas Mulder uit groep 2, op ludieke wijze het bijbehorend certificaat in de vorm van een plaquette onthullen. Het keurmerk Ouderbetrokkenheid 3.0 laat zien: op deze school werken ouders en leraren effectief samen aan het beste voor de leerling. In het afgelopen anderhalf jaar heeft De Meidoorn zich ingezet om de ouderbetrokkenheid op school te vergroten, daarin bijgestaan door Peter de Vries van CPS onderwijsontwikkeling en advies.

Kijk HIER voor foto's van Aart Veldman

De toekenning van het certificaat werd donderdag 3 juli gevierd met een voorstelling op school van circus Loepie. Alle kinderen lieten, voor een enthousiast publiek van ouders, opa's, oma's en andere belangstellenden, zien wat ze 's morgens hadden ingestudeerd.

In onderstaand filmpje legt Peter de Vries uit wat Ouderbetrokkenheid 3.0 inhoudt.

Criteria Ouderbetrokkenheid 3.0 

1. De school heeft met ouders een heldere visie op samenwerking geformuleerd. Uit alle informatie van de school aan ouders blijkt hoe belangrijk de school het samenwerken met ouders vindt. Ook in het gedrag van de medewerkers van de school is de visie op ouderbetrokkenheid zichtbaar.
2. De school laat zien dat leraren, leerlingen en ouders actief betrokken worden bij het schoolbeleid. Bijvoorbeeld door middel van panelgesprekken met ouders, een leerlingenraad, een brainstorm tussen leraren, leerlingen en hun ouders over een bepaald beleidsthema, enzovoort. Leraren, leerlingen en ouders weten wat er met hun inbreng gebeurt.
3. Op school is aan alles te merken dat leraren, leerlingen en ouders welkom zijn op school.
4. Ouders en leraren werken voortdurend samen om het leren en een gezonde ontwikkeling van leerlingen te ondersteunen, zowel thuis als op school.
5. Gesprekken tussen leraren, leerlingen en ouders worden vanuit gelijkwaardigheid gevoerd. Iedereen heeft zijn eigen actieve inbreng. Leerlingen zijn zoveel mogelijk bij alle gesprekken aanwezig. De plaatsen waar gesprekken worden gevoerd zijn voor iedereen comfortabel en gelijkwaardig en er is voldoende tijd voor alle deelnemers.
6. Leraren, leerlingen en ouders voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en zijn daarop aanspreekbaar. Zo wordt er respectvol over elkaar gesproken zowel binnen als buiten de school. Voor leraren, leerlingen en ouders die buiten de groep dreigen te vallen voelt iedereen zich verantwoordelijk.
7. Het leerlingendossier is toegankelijk voor leraren en ouders. Ouders worden uitgenodigd informatie toe te voegen.
8. De school laat zien open te staan voor verbetersuggesties en gaat op een transparante manier om met klachten. Iedereen kan zien welke (officieel) gemelde klachten er zijn en wat er met deze klachten gebeurt. Natuurlijk worden privacy regels hierbij in acht genomen.
9. De opkomst bij verplichte bijeenkomsten met ouders en leraren (en leerlingen) is > 80%. De mate van verantwoordelijkheid, betrokkenheid en samenwerking komt onder meer tot uiting in dit criterium.
10. Wetten en schoolregels worden door de school actief en helder duidelijk gemaakt en door iedereen nageleefd (zoals leerplicht, ouderbijdrage, omgangsregels, enzovoort). De school heeft het basisarrangement van de inspectie.

Om een reactie te geven moet u ingelogd zijn op deze website.

Reacties mogelijk gemaakt door CComment' target='_blank'>CComment