buurt

OLDEBROEK -  Ruim 20.000 meldingen van conflicten tussen buren kwamen vorig jaar binnen bij de buurtbemiddelingsorganisaties. Dat blijkt uit de jaarlijkse benchmark Buurtbemiddeling van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (het CCV).  “We zien dat de coronacrisis grote impact heeft op de leefbaarheid. Vooral in grotere steden waar mensen dichter op elkaar wonen, hadden buren meer last van elkaar. Landelijk nam het aantal meldingen met bijna 2.500 toe. Ondanks dat ook het werk van buurtbemiddelingsorganisaties moeilijker werd omdat mensen door de coronamaatregelen niet fysiek bijeen konden komen, zijn de meeste meldingen opgepakt”, aldus Frannie Herder, adviseur buurtbemiddeling en woonoverlast bij het CCV. En die toename zien we ook in de gemeenten Nunspeet-Elburg-Oldebroek, volgens Hettie Schoonhoven, coördinator Buurtbemiddeling in deze gemeenten.

Corona zet woonplezier onder druk
Geluidsoverlast was het grootste probleem. Er kwamen veel klachten binnen over bijvoorbeeld te harde muziek, spelende kinderen en ruziënde volwassenen. “Nu iedereen door de coronamaatregelen meer thuis zit, veel online vergadert en de kinderen hele dagen thuis waren, merkt iedereen ook meer van zijn buren. Je gaat je ergeren aan geluiden die er altijd al waren, maar nu opvallen omdat je de hele dag thuis werkt. En met elkaar in gesprek gaan lukt dan niet altijd, waardoor het woonplezier in rap tempo afneemt. Aan geluidsoverlast kun je moeilijk ontsnappen”, zegt Schoonhoven. 

Thuis in eigen huis
Buurtbemiddeling blijkt ook in coronatijd onmisbaar. Het bemiddelen bij burenruzies zorgt ervoor dat mensen zich weer thuis voelen in hun eigen huis. “Als je je ergert aan je buren, probeer dan het gesprek aan te gaan. Lukt dat niet, schakel dan op tijd de hulp van bemiddelaars in. Zij begeleiden de gesprekken waardoor de buren er meestal samen wel uitkomen”, zegt Schoonhoven.

Praat altijd vanuit je gevoel
Een team van twee vrijwilligers benadert beide buren en begeleidt de bemiddeling. Onze vrijwilligers zijn goed getraind en hebben veel ervaring. Ze kunnen heel goed luisteren, zorgen ervoor dat iedereen ook echt gehoord wordt en brengen eerst in kaart wat er precies speelt. Vervolgens wordt naar een oplossing gekeken die voor alle buren aanvaardbaar is. 

25 jaar succesvol
In 1996 startten de gemeenten Zwolle en Rotterdam met buurtbemiddeling. Nu, 25 jaar later kunnen inwoners van 300 gemeenten (85%) gratis gebruik maken van deze dienst. En met succes, want het effect van buurtbemiddeling is groot. In 7 op de 10 gevallen wordt het conflict opgelost. 

Om een reactie te geven moet u ingelogd zijn op deze website.

Reacties mogelijk gemaakt door CComment' target='_blank'>CComment