Taalpunt2

WEZEP - Stel, je wilt betere sollicitatiebrieven kunnen schrijven. Of je wilt je kleinkinderen kunnen voorlezen. Of je wilt de formulieren op je werk beter kunnen invullen. Of je Poolse ouders spreken nog geen Nederlands en hebben niet de gelegenheid een opleiding te volgen. Waar kun je in dit soort gevallen terecht? Als je een inwoner bent van de gemeente Oldebroek, is het Taalpunt in Wezep daarvoor een goede start. Barrie Nitrauw, de Taalpuntdocent in Wezep, vertelt over wat een Taalpunt voor iemand kan betekenen.

 Door: Jennifer Zoombelt

 Taalpunt

Op de vraag wat een Taalpunt precies is, steekt Barrie enthousiast van wal.

‘Het Taalpunt is een plek waar in principe een docent zit. Een docent die heel wat jaren ervaring heeft zowel met Nederlanders als met mensen die uit een ander land komen die een andere taal, dus Nederlands, moeten leren. Voor al die mensen weet de docent wat ze nodig hebben als ze meer Nederlands willen leren. Mensen kunnen komen met een hulpvraag. Dan ga je een intakegesprek doen. Je praat bijvoorbeeld over hun schoolloopbaan. Waar ze eventueel moeite mee hadden of niet. Maar vooral over wat ze willen leren. Want ik vind het heel belangrijk dat je het toespitst op de persoon. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat ik bepaal wat ze willen leren.’

 Taalpuntdocent                

En wie is de Taalpuntdocent in Wezep eigenlijk?

‘Ik woon al best wel lang in Wezep. Ik heb hier ooit zelfs nog lesgegeven op een lagere school. En toen ben ik de opleiding gaan doen voor volwasseneneducatie. Daarna heb ik hier in het dorpshuis jarenlang lesgegeven aan volwassenen. Zowel Nederlanders als mensen uit het buitenland. Ik heb ook nog in Oldebroek lesgegeven in het oude gemeentehuis. Ik heb ondertussen de naschoolse opleiding educatief werk gedaan. Dus uiteindelijk heel lang volwasseneneducatie gedaan. Dat vond ik heel leuk, maar uiteindelijk stopte dat vanwege het stoppen van de subsidies. Toen ben ik terechtgekomen bij het mbo. Daarnaast ben ik nu ongeveer tweeënhalf jaar Taalpuntdocent. Dat bevalt ontzettend goed, want je kunt heel veel mensen blij maken.’

 Hulpvragen

Met welke vragen kan iemand terecht bij een Taalpunt?

‘Iemand komt met de vraag om hulp te krijgen bij Nederlands. Ik doe dat zelf niet, want ik ben maar in m’n eentje. Ik train vrijwilligers. Die krijgen van mij een training van vier dagdelen. Ik probeer uit te zoeken wat de deelnemer precies willen leren en daar probeer ik een vrijwilliger bij te zoeken die “matcht”.

Er zijn deelnemers die zeggen: “Ik heb een bepaald probleem.” Zo heb ik een jongeman gehad die moeite had met het schrijven van mooie cijfers. Hij moest op zijn werk codes noteren, maar degene na hem kon de cijfers niet goed lezen. Hij is een poosje geweest om te oefenen hoe hij die cijfers netjes kon noteren. En dan is het ook klaar, want hij heeft zijn doel behaald.’

Veranderingen

Is er de afgelopen jaren veel veranderd?

‘De grootste verandering is dat het lesmateriaal verandert. De mensen die komen zijn hetzelfde. Wat er verder verandert, is dat het ook veel digitaler is geworden allemaal. Ik ben ooit begonnen, toen moest je nog stencilen. Het woord stencilen kennen veel mensen nu niet eens meer. En met de smartphone omgaan is pas van de laatste jaren. Elke Eritrese die hier in Wezep woont, heeft een smartphone, maar mijn oudste vrijwilligers zeggen soms: “Moet dat met zo’n telefoon?” Ik zeg dan: “Dat kun je dan weer leren van je deelnemer”.’

Taalpunt Wezep

Mariënrade 3, 8091 XS Wezep

taalpuntoldebroek@bibliotheeknoordveluwe.nl 

06 - 45 70 68 01

Openingstijden:

  • maandag 14.00 –16.00 uur
  • vrijdag 17.00 – 19.00 uur
Om een reactie te geven moet u ingelogd zijn op deze website.

Reacties mogelijk gemaakt door CComment' target='_blank'>CComment