zon

Heerlijk die zomerse dagen. Maar de temperaturen in de zon of binnenshuis stijgen snel. En vooral kwetsbare ouderen hebben snel last van die hitte. Het lichaam koelt zichzelf af door te transpireren, maar bij ouderen neemt het vermogen om te transpireren af. Ook de behoefte om te drinken is minder bij oudere mensen. Daarom kan het warme weer voor hen zorgen voor extra gezondheidsproblemen.

Let daarom bij zomerse dagen extra op de (kwetsbare) ouderen in uw omgeving. Simpele maatregelen maken een groot verschil. Herken uitdroging en lees de tips van de verpleegkundig specialisten van het Centrum voor ouderengeneeskunde Isala.

Tips

- Drink minstens twee liter water, vruchtensap of kruidenthee verspreid over de dag (meer als u veel transpireert), ook als u geen dorst heeft. Neem water mee als u naar buiten gaat. Wees matig met alcohol, cafeïne houdende dranken en dranken met suiker, deze onttrekken juist vocht aan uw lichaam. Als u minder dan normaal plast of als uw urine donkerder wordt, dan moet u meer drinken.
- Denk aan uw huid wanneer u naar buiten gaat! Smeer de onbedekte huid goed in met een zonnebrandmiddel met hoge beschermingsfactor.
- Ga indien mogelijk alleen ’s morgens naar buiten. Probeer, als het erg warm is, zoveel mogelijk binnen te blijven tussen 11.00 en 17.00 uur.
- Draag lichte, luchtige kleding, het liefst van katoen, linnen of andere natuurlijke vezels. Bedek uw hoofd met een zonnehoed of zonneklep wanneer u naar buiten gaat. Vervang een dekbed of deken door een laken.
- Verzorg wondjes extra goed ter voorkoming van ontsteking.
- Blijf goed eten, eiwitrijk en met voldoende vitaminen, en zorg voor voldoende zoutopname. Groenten en fruit zijn goed omdat deze een hoog percentage water bevatten en een natuurlijke bron zijn van vitamines en minerale zouten. Soep, bouillon, melk, ijs of tomatensap vullen het verloren zout aan. Zorg voor goede koeling van etenswaren en zorg voor goede hygiëne in de keuken; bij hoge temperaturen bederft voedsel eerder, waardoor u sneller diarree kunt krijgen en veel vocht kunt verliezen.
- Houd de warmte zoveel mogelijk buiten. Door rechtstreekse zon inval te vermijden, zonnewering te gebruiken en deuren en ramen overdag dicht te houden en ’s avonds en ’s nachts maximaal te luchten. Als dit niet mogelijk is, laat dan (schone) ventilatieroosters permanent open. Doe ook lampen en computer zoveel mogelijk uit.
- Als u het warm heeft, maak dan uw gezicht, hals, polsen en benen nat en herhaal dit regelmatig. Een nat washandje of voetenbadje werken ook verkoelend.
- Vermijd overmatige inspanningen en neem veel rust.
- Gebruik een ventilator of ga naar koele of airconditioned ruimtes. Gebruikt u een ventilator, plaats deze dan hoog genoeg en let erop dat de luchtstroom niet direct op uw lichaam is gericht. Let op te grote temperatuurverschillen en tocht.

Herken uitdroging

Hoe herkent u uitdroging? Let op de onderstaande signalen.

- Sufheid: een moe gevoel, niet meer helder kunnen denken.
- Duizeligheid bij het opstaan, als dat anders niet zo is.
- Donkere urine.
- Een droog gevoel in de mond.
- Spierkrampen: door het uitdrogen verlies je ook belangrijke mineralen in het lichaam, waardoor spierkrampen kunnen ontstaan.
- Flauwvallen en wegvallen.
- Misselijkheid en braken.
- Minder helder en minder goed aanspreekbaar zijn, soms wat meer geïrriteerd zijn.
- De ogen liggen dieper in de kassen.
- Het meten via de huid van de hand (als de huid blijft staan na optillen) werkt bij ouderen veel minder omdat hun huid minder elasticiteit heeft.

Herkent u één van de signalen en maakt u zich zorgen? Bij uzelf of iemand in uw omgeving? Neem dan contact op met de huisarts.

Bron: Nationaal Ouderenfonds

Om een reactie te geven moet u ingelogd zijn op deze website.

Reacties mogelijk gemaakt door CComment' target='_blank'>CComment