herma

Als uitvaartondernemer krijg ik vaak te horen dat ik zo’n zwaar en treurig werk heb. Graag neem ik jou mee voor een kijkje achter de schermen door mijn ervaringen met jou te delen over hoe mooi en dankbaar dit prachtige beroep is.

door Herma van Zalk

Hoe ben ik verzekerd?

Rond half een ‘s nachts belt Sylvia om te melden dat haar vader Evert zojuist thuis is overleden. Ze vraagt of ik de uitvaart wil verzorgen en geeft daarbij aan dat het een sobere uitvaart moet worden omdat haar ouders niet veel geld te besteden hebben. Ik geef aan dat voor elk budget een uitvaart geregeld kan worden, informeer of er een uitvaartverzekering is en vraag of ze alvast de polis willen opzoeken.

Als ik bij de familie arriveer is er paniek, de verzekeringspapieren zijn nergens te vinden! Na een uur zoeken is er nog geen polis en Christien, de echtgenote van Evert, vraagt zich af “Hoe moet dit nu verder?”. Ik stel voor dat we in ieder geval het lichaam van Evert verzorgen en hem in de woonkamer op zijn bed opbaren. Dat is in deze warme nacht het belangrijkste wat moet gebeuren.

De volgende ochtend heeft de familie informatie over de uitvaartverzekering gevonden. Ze nemen contact op met de verzekeraar om te horen voor welk bedrag Evert verzekerd is en welke voorwaarden hieraan zijn verbonden. Dan krijgen ze te horen dat een van de voorwaarden is dat er geen vrijheid is van keuze in uitvaartondernemer. Concreet betekent dit, om de polis uitgekeerd te krijgen, dat ze verplicht zijn de uitvaart te laten verzorgen door de uitvaartverzorger die verbonden is aan de verzekeraar.

Er is opnieuw paniek, hier had de familie niet op gerekend! Alhoewel het verzekerde bedrag gering is, kan Christien het goed gebruiken voor een deel van de kosten van de uitvaart. Nu kiezen voor de uitvaartondernemer die hun voorkeur heeft, betekent na de uitvaart een financieel probleem.

Wat een dilemma! De familie is ontdaan en voelt zich machteloos. Dit is niet wat ze voor ogen hadden en deze vervelende situatie is geen goed begin van het afscheid van hun Evert… Maar er zit niets anders op dan de andere uitvaartverzorger te bellen…

Een paar weken na de uitvaart belt Christien me, ze heeft haar uitvaartverzekering inmiddels aangepast. “Ik zou iedereen willen waarschuwen zich daar tijdig in te verdiepen, schrijf daar maar eens een column over.”, zegt ze.

Wilt u reageren? Herma van Zalk, (038) 376 4123 of info@addiouitvaartzorg.nl